Kompagnie Kistemaker

Kompagnie Kistemaker is een eigenzinnig interdisciplinair gezelschap uit Arnhem. Al sinds 2015 ontwikkelen we een eigen stijl en werkwijze met documentair materiaal, livemuziek, film, voordracht en fysiek spel. Dat resulteert in een unieke mix van fictie en realiteit. In onze aanstekelijke totaalvertellingen blijkt de werkelijkheid net zo bijzonder als de verbeelding. Wij realiseren persoonlijke, humorvolle en muzikale projecten. Wij trekken geen bestaande toneelstukken uit de kast, maar werken altijd met waargebeurde verhalen uit de wereld van nu. Wij vallen nooit in de herhaling, want op gelaagde magische wijze geven wij elk project een geheel eigen uitdagende vorm.

De afgelopen jaren heeft de Kompagnie bekendheid gegenereerd met de ambitieuze 12-delige serie Missie Márquez, waarmee we o.a. de BNG Bank Theaterprijs prijs en de Joop Mulder Erkenninsplak wonnen. We doorkruisten het boek Honderd jaar eenzaamheid, van Gabriel García Márquez in 9 uur theater – in de zaal en op locatie- en sloten we af met het realiseren van een theatrale longtake film die sinds 2022 te zien is op NPO Start.

“Kwetsbaarheid is klote, en de voorwaarde voor alles.”

Ons manifest

1) Waargebeurd
De realiteit is onze grootste inspiratiebron. Er wordt nooit gebruik gemaakt van eerder gespeelde toneelteksten. 80% van de voorstelling is waargebeurd. Zowel het goede als het slechte dat we meemaken verdient een plek in de voorstelling. IJdelheid is verboden. Geen opgepoetste imago’s. Echtheid voert de boventoon.

2) Medeplichtigheid
In onze voorstellingen wordt het publiek medeplichtig gemaakt. Geen vierde wand en het publiekslicht staat altijd aan. Iedereen die betrokken is bij de Kompagnie heeft de potentie (of loopt het gevaar) onderdeel te zijn van de voorstelling.

3) Transparantie
Onze voorstellingen zijn altijd een theatrale vertolking van het maakproces. Dit proces is transparant voor ons publiek en onderdeel van onze marketingstrategie. Wij introduceren ook de lelijkheid. IJdelheid is verboden. Geen Armani-pakken en opgepoetste imago’s. Echtheid voert de boventoon.

4) Duurzaam
In elke voorstelling vormen natuurlijke elementen een onderdeel van theatrale gebeurtenissen of het decor. Vijftig procent van de kostuums en het decor is niet nieuw gekocht en vijf procent van de publieksinkomsten besteden we aan het duurzamer maken van onze organisatie.

5) Lokaal
Ieder project moet de Kompagnie verder laten wortelen in het Arnhemse en Gelderse landschap. We zoeken actief naar publiek en partners in onze regio en vanuit onze steeds sterker wordende positie gaan we steeds meer steden in de (wijde) omgeving bespelen.

6) Meerstemmig
De Kompagnie faciliteert een omgeving waarin meerdere perspectieven gedeeld worden en waarbij we streven naar wederzijds respect. Dit doen we door met diverse makers en disciplines samen te werken en actief te zoeken naar begrip en empathie voor elkaar standpunten. Onze voorstellingen nodigen het publiek uit om, net zoals wij, verder te kijken dan haar neus lang is.

7) Gastvrij
De Kompagnie verwelkomt iedereen in haar zaal en in haar team. Dit betekent dat we actief zoeken naar het verlagen van de drempel van het theater, in het maken van aantrekkelijk randprogramma, aanstekelijk totaaltheater, het vermengen van disciplines en het werken op verschillende locaties. Wij denken ook dat audiodescriptie en ondertiteling geen uitzondering moet zijn, maar de regel.

8) Feestelijk
Het leven is mooier dan we weten. Dat vieren we, vooral met ons publiek. Bij elke voorstelling zijn er lokale versnaperingen en tijdens de voorstellingen is er altijd een dans- of feestmoment. We willen de lichtheid behouden. 

Bestuur

Marijke Schaap

Voorzitter

Marijke Schaap werkt als zakelijk leider, dramaturg, producent en docent. Op de Academie voor Theater en Dans is ze stafdocent voor de master DAS Creative Producing en geeft op verschillende bacheloropleidingen lessen in dramaturgie, cultuurbeleid en cultureel ondernemen. Naast haar werkzaamheden voor de ATD is Marijke zakelijk leider van De Tekstsmederij. Sinds 2017 neemt zij plaats in het bestuur van de Kompagnie.

Igor Sorko

Penningmeester

Igor Sorko is sinds 2006 mede-oprichter van Mister Kitchen en tevens één van de organisatoren van het Weekend van de Rollende Keukens. In 2019 organiseerde hij de eerste Amsterdamse
Waterspelen. Van 2000 tot 2005 was hij de zakelijk directeur van het Cosmic theater, Sinds 2017 is Igor onderdeel van het bestuur van de Kompagnie.

Simone Hogendijk

Algemeen lid

Simone Hogendijk is algemeen en artistiek directeur van Over het IJ Festival, dramaturg en schrijver. Daarvoor werkte ze als programmeur & artistiek coördinator bij gezelschappen als Bonte Hond en Theater Kikker. Sinds 2017 is zij bestuurslid bij de Kompagnie.

Sakina Saouti

Secretaris

Sakina Saouti is communicatieadviseur bij het LKCA (Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst) en de landelijke coördinator van de Code Diversiteit & Inclusie. In haar rollen werkt zij aan een toegankelijke, gelijkwaardige en veilige cultuursector die de brede diversiteit in de samenleving representeert. Sinds 2021 is Sakina lid van het bestuur.

Prijzen

Joop Mulder Erkenningsprijs 2021

Op 18 september 2021 werd in Harlingen de Joop Mulder Plak 2021 door de artistiek leider van Oerol, Kees Lesuis, uitgereikt. De Joop Mulder Plak wordt ieder jaar als stimuleringsprijs uitgereikt aan de maker die bijzonder werk heeft laten zien op Oerol. In de geest van de -op 10 januari 2021 overleden- oprichter Joop Mulder ligt de focus van de jury op artistiek pionierschap, eigenzinnigheid en ‘sense of place’. De prijs werd toegekend aan Diederik Kreike en team voor a queer.obj op Terschelling.

Extra eenmalige prijs Kompagnie Kistemaker

De eerdere negen delen van Missie Márquez speelden in theaters of als locatievoorstelling op Oerol Festival, maar Missie Márquez Op weg naar het einde (deel 10,11 & 12) eindigt als theaterfilm. “De manier waarop Kompagnie Kistemaker dit noodlot omarmt heeft en de slotdelen van de voorstelling radicaal heeft omgezet naar film, getuigt van moed en veerkracht. De magie van het theater is herkenbaar en voelbaar door de manier waarop de gehele film is opgenomen in één take. Hiermee heeft zij laten zien hoe locatietheater op het digitale platform ingezet kan worden. Dit is geen verfilming van theater, dit is een ode aan de verbeelding.”

De jury prijst de speelsheid en compromisloosheid van Missie Márquez; de flexibiliteit en veerkracht spatte van het doek. De manier waarop de film zowel de ernstige context van de coronacrisis als de lichtheid die de film met zich meebrengt in één gebaar mee weet te nemen is heel bijzonder. De jury is heel benieuwd waar Kompagnie Kistemaker ons verder mee gaat verrassen nu dit hoofdstuk is afgesloten.

De jury was zo onder de indruk over deze bijzondere prestatie van Kompagnie Kistemaker dat Oerol dit jaar een extra eenmalige prijs uitreikt. Als een speciale waardering voor dit project ontvangt Kompagnie Kistemaker een cheque van €2.500

2019 - BNG Bank Theaterprijs

In september 2019 werd Missie Márquez in Colombia (deel 7, 8 & 9) bekroond met de BNG Bank Theaterprijs 2019. De jury was er met name van onder de indruk hoe Karlijn Kistemaker het publiek in drie uur tijd deelgenoot maakt van haar meest persoonlijke wens: een theatrale vertaling maken van het boek Honderd jaar eenzaamheid van Gabriel García Márquez.

“Het is bijzonder knap hoe werkelijkheid en theater samensmelten in het magisch-realistische universum dat Kistemaker creëert. De spelers transformeren tot personages die zo uit een stripboek kunnen wandelen, maar nergens verliest hoofdpersoon Kistemaker haar integriteit of haar kwetsbaarheid. Haar volharding om haar missie te voltooien dient als een baken in de hilarische en ogenschijnlijk chaotische verwikkelingen op het toneel.”

Kompagnie Kistemaker

2018 - Charlotte Köhlerprijs

De Charlotte Köhlerprijs is een aanmoedigingsprijs voor getalenteerde makers in beeldende kunst en theater. In 2018 mocht Karlijn Kistemaker deze prijs in ontvangst nemen. De commissie zei hierover het volgende:

“Kistemaker ontvangt de prijs vanwege haar bijzondere verdiensten als theatermaker. Haar interactieve voorstellingen met het publiek zijn ‘genereus, energiek, uitbundig theatraal en vol laconieke humor. In Kistemakers voorstellingen vervaagt de grens tussen realiteit en theater. Zo groeit het inzicht dat verbeelding en werkelijkheid onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Precies daarin ligt de inhoudelijke betekenis van Karlijns ogenschijnlijk lichtvoetige werk”

2015 - 3Package Deal

In oktober 2015 werd Karlijn Kistemaker geselecteerd voor de 3Package Deal van Bureau Broedplaatsen (BBp) en het Amsterdams Fonds voor de Kunsten (AFK). Hiermee kreeg ze een jaar lang betaalbare woon- en werkruimte en een ontwikkelbudget van €22.500,-. Zo kon Karlijn in een coalitie met De Theaterschool (AHK), Theater Bellevue en het Compagnietheater een praktijkonderzoek doen gericht op een eigenzinnige bewerking van het boek Honderd jaar eenzaamheid van Gabriel García Márquez. Het resultaat werd de twaalfdelige theaterserie Missie Márquez.

2013 - Top Naeff Prijs

In juli 2013 ontving Karlijn Kistemaker de De Top Naeff Prijs. Dit is de oudste theaterstudentenprijs van het land en wordt uitgereikt aan een veelbelovende student(e) afstuderend aan de Academie voor Theater en Dans van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

“De jury roemt Karlijn Kistemaker voor de wijze waarop zij in staat is om bestaande teksten terug te brengen tot een persoonlijke schaal. Als spelregisseur heeft Karlijn zelfs al een eigen handschrift. Zij durft voor het groteske te gaan, terwijl de vorm altijd gevoed wordt door inhoud en acteurs dolgraag in haar stukken staan. Met haar analytische blik, bizarre humor en inlevingsvermogen maakt Karlijn herkenbaar theater, dat de zwaarte verzacht van een leven dat nooit gaat zoals wij dat willen.”

Stichting

Stichting Kompagnie Kistemaker
Van Oldenbarneveldtstraat 94-15
6827 AN Arnhem

KVK: 66067472
BTW: NL856382139B01
Bank: NL10INGB0007363886

Subsidiënten (meerjarig): Fonds Podiumkunsten en Gemeente Arnhem.

Kompagnie Kistemaker hanteert de CAO toneel en dans, de Fair Practice Code en het bestuur werkt onbezoldigd en volgt de Code Cultural Governance.